HOME | GALERI | MISTIK
Custom Search

SELAMAT DATANG.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung blog Anok Pahang. Blog ini bertujuan mengupas isu-isu semasa dan sejarah berkaitan anak-anak kelahiran Pahang. Tidak dilupakan para pejuang bangsa yang telah bermatian menumpahkan darah semata-mata untuk mempertahankan tanah air yang tercinta. Jika anda ada sebarang cadangan atau sebarang maklumat yang mahu dikongsikan bersama, harap dapatlah menghubungi saya. Semoga dengan bantuan dan maklumat anda, blog ini dapat mencapai matlamatnya. Selamat bertandang.

Tuesday, May 19, 2009

Kemajuan Negeri Pahang.

Rata-rata kita lihat kemajuan setiap daerah di Negeri ini agak seimbang dan saban tahun menunjukkan perkembangan yang memberansangkan. Untuk post kali ini, saya akan memaparkan info berkaitan daerah Kuantan terlebih dahulu. Ini supaya pengunjung blog lebih mengenali Kuantan sebagai ibu negeri ini. Bagi sebuah ibu negeri, Kuantan dikenali sebagai Mutiara Pahang. Ini kerana kemajuan dan permodenan bandar ini lebih jauh menonjol dari daerah lain, bahkan Kuantan dikatakan sebuah bandar yang paling membangun di pantai timur. Dengan infrastruktur yang moden, keperluan sosial yang lengkap, kemudahan pendidikan yang baik serta populasi penduduk yang lebih dari 500,000 orang telah melonjak nama Kuantan sebagai bandar yang ideal.
Ni gambar Kompleks Teruntum. Kalau masuk bandar Kuantan, bangunan ni antara yang pertama kita akan nampak. Komplek Teruntun adalah bangunan pejabat dan terletaknya Shopping Kompleks yang pertama di Kuantan. Dulu tapak bangunan ni adalah balai polis dan beret polis.
Ni pulak gambar bandar Kuantan dulu-dulu. Orang dulu mesti rasa bangga dengan perkembangan bandar Kuantan sekarang. Bangunan ni terletak di Jalan Teluk Sisik sekarang. Sapa yang duduk di Kuantan tu, boleh lah jenguk bangunan tu sekarang.
Kebanyakan pelancong yang datang dari luar Kuantan akan singgah ke Taman Espalanade atau lebih dikenali oleh orang tempatan sebagai Benteng. Pengunjung yang datang pasti akan memuji keindahan cahaya lampu pada waktu malam di sini. Tambahan pula dengan adanya aktiviti memancing disepanjang taman ini telah memeriahkan lagi suasana.

Pemandangan waktu malam di bandar Kuantan memang cantik. Walaupun tak seriuh bandaraya besar seperti Kuala Lumpur, tapi kecerian bandarnya ada kelebihan tersendiri.
Pentadbiran Kuantan sekarang sedang meneliti pembangunan yang mampan sejajar dengan ekonomi global. Antara pembinaan baru yang sedang dirancang adalah seperti menara tinjau, keretapi laju Kuantan - Kuala Lumpur dan beberapa pusat kesenian dan hiburan yang bertaraf dunia. Projek mega ini dijangka bermula pada tahun 2012 dan siap pada 2015. Semoga suatu hari nanti, Kuantan akan menjadi sebuah Metropolis yang dikenali di mata dunia.

1 comment:

  1. Memang banyak perbezaan di bandar Kuantan sejak saya berpindah keluar pada tahun 2009. Melawat ke bandar Kuantan tahun lepas menyaksikan lebih banyak bangunan baru dibina tetapi bandar Kuantan masih kaya dengan lampu trafik seperti dahulu

    ReplyDelete